Suomi Finland 100                                                                   Sydänmessut LOGO 482x375

Alla kerrotaan kevään 2017 Sydänmessuista. Kymmenensien Sydänmessujen suunnittelutyö on käynnistynyt. Tavataan näissä merkeissä keväällä 2019!

Miten voi 100-vuotiaan Suomen sydän nyt ja tulevaisuudessa? Entä sinun sydämesi? Sydänoireet - merkki liian hektisestä elämästä?

Tähän ja moniin muihin sydänterveyteen liittyviin kysymyksiin saat vastauksia Sydänmessuilta, jotka järjestetään jo yhdeksännen kerran Espoon kulttuurikeskuksessa Tapiolassa lauantaina 13.5.2017 klo 10 - 16. Edellisillä Sydänmessuilla vieraili 6.300 henkeä.

Suomi100 -juhlavuoden kunniaksi tämänkertaisilla messuilla luodaan katsaus myös siihen, miten suomalainen sydän on voinut, miten se on oirehtinut ja miten sitä on hoidettu itsenäisyytemme eri vuosikymmeninä. Sydänterveyden tilasta, sen hoidosta ja siihen vihkiytyneiden tahojen toiminnasta on koottu messuille retrospektiivinen Sydänloikka-näyttely. Teemaa sivutaan myös suuressa asiantuntijakeskustelussa, jonka alustuspuheenvuoron pitää sydänsairauksien ennalta ehkäisyn Grand Old Man, prof. Pekka Puska.

Leikkimielisessä, maailman suurimmassa sydänkisassa voit testata tietojasi ja luvassa on upeita palkintoja kisaan osallistujille.

Kurkistus tulevaisuuteen

Aikaisempien vuosien tapaan messuilla on mahdollisuus tutustua erilaisiin sydänterveyttä edistäviin tuotteisiin ja palveluihin sekä saada karkea ennuste oman sydänterveyden tilasta paikan päällä tehtävissä mittauksissa.

Sydäntautien tutkimuksessa uusia, rohkaisevia näkymiä avaavia hoitokeinoja löytyy jatkuvasti. Voisiko olla mahdollista estää rokotuksilla sydän- ja aivoinfarkteja? Tähän kysymykseen on luvassa professoritason alustus. Espoolaisen yrityksen kehittämällä diagnostisella testillä puolestaan voidaan ennustaa tulevia sydäninfarkteja ja tunnistaa potilaat, joilla on korkea infarktiriski. Tietoiskuissa saa vinkkejä myös siitä, mitä silmänpohjakuvaukset paljastavat eri sairauksista, millaista lääkitystä eteisvärinään on nykyisin tarjolla ja miten INR-arvot saa kohdalleen.

Sydänoireet - merkki liian hektisestä elämästä?

Messujen kantavaksi teemaksi valikoitui "Elämän kiireet ja paineet sydänoireiden taustalla". Sydänsairauksien moninaista kirjoa - sepelvaltimotautia, sydämen vajaatoimintaa, läppivikoja ja rytmihäiriöitä - ja niistä mahdollisesti kertovia, joskus outojakin oireita valotetaan eri puolilta korkean tason asiantuntijaluennoissa.

Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että emotionaalisella stressillä on selkeä yhteys kasvaneeseen sydän- ja verisuonitautiriskiin. Myös tätä sivuavia puheenvuoroja on messuilla tarjolla. Sydänsairaus tulee potilaalle usein yllätyksenä ja aiheuttaa monesti henkisen kriisin niin potilaalle itselleen kuin hänen läheisilleenkin. Uudessa tilanteessa kaikenlainen tuki ja neuvot ovat tarpeen. Kenen tehtävänä on kertoa kuntoutusmahdollisuuksista? Mistä kuntoutusta saa?

Kotikuntasi sydänhuolto

Espoon Sydänyhdistys tekee alkuvuoden aikana jäsenistönsä keskuudessa kyselytutkimuksen hoitoon pääsystä, jälkiseurannasta, kuntoutuksesta ja tuen tarpeesta ja saannista mahdollisen henkisen kriisin aikana. Selvityksen keskeisiä tuloksia ja niistä nousevia teemoja käsitellään messujen suuressa asiantuntijakeskustelussa. Esiin nostetaan myös mm. sote-uudistus ja sen merkitys käytännössä, kelle kuuluu ennalta ehkäisevä terveystyö, mikä on Espoon uuden sairaalan rooli.  Espoolaisia koskettaviin kysymyksiin ovat vastaamassa Espoon terveyspalveluiden johtaja Sanna Svahn, ylilääkäri Johan Lassus Jorvista ja pääsihteeri Tuija Brax Sydänliitosta. Keskustelun puheenjohtajana toimii professori Markku S Nieminen.

HUS logo
Viking Line logo