hearts

Ylös, ulos ja lenkille! Me vanhemmat muistamme Niilo Tarvajärven radio-ohjelmansa päätteeksi antaman kehotuksen. Hyvä kehotus, vaikka onkin vanha ja kulunut.

Enpä käy arvailemaan kenenkään ajatuksia, mutta tunnen toki ihmisiä, joille ei saa puhua halaistua sanaa, eikä sitä vähemmänkään, liikunnasta. Nyt ovatkin sitten menossa liikkumattomien ihmisten piinaviikot, sillä lehtien mainokset pursuavat ohjeita kesävartalon saamiseksi. Nyt pitäisi taipua jos jonkinlaisiin painoindekseihin sadanyhden erilaisen treenin voimalla.

Eipä oikein kosketa meitä, joille ikämittari on hurahtanut ylälukemiin. Ei niin etteikö itsensä liikuttaminen olisi hyväksi ja tarpeellista, mutta kaikkeen ei enää tarvitse hurahtaa.

On ihan pakko kertoa, mitä lehdet tarjoilevat varsinkin naisille. Kelpaisiko teille helppo heet-harjoitus? Tuntuuko yleisliike burbee tutulta? No ei muuta kuin kädet lattiaan, sitten hyppy lankkuun ja ehkä vielä siitä vatsamakuulle, jossa kädet irti lattiasta. Helppoa kuin iisibiisi, eikö vain? Hengästyttää jo nyt, vaikka heetissä pitäisi tehdä monta muuta temppua.

Neljän tanssitreenin kutsu kuulostaa oikein mukavalta. Kukkamekko päälle ja tanssimaan bugia, tai treenivaatteissa twerkkaamaan. Twerk yhdistää kuulemma lantion käyttötekniikan ja rohkean asenteen. Enpä tiedä, löytyykö tästä paketista kumpaakaan.

Entäpä sitten lehden markkinoina Bollywood, joka yhdistelee jutun mukaan intialaisia kansantansseja itämaiseen tanssiin, afroon, diskotanssiin ja nykytanssiin. Varmaan kaunista, ihanaa ja tehokasta, mutta mutta... Ehkä perinteinen valssi vie sittenkin voiton.

Ymmärrän kyllä oikein hyvin, miksi lehtien kuvissa on vain nuoria ja nuorehkoja naisia treenikamppeissaan.

Taidan edelleenkin tyytyä kävelylenkkeihin ja käymään syvävenyttelyssä. Siellä saa pidettyä itsensä ryhdissä ja lihakset kunnossa. Vesijuoksu on varsinainen mummolaji, hyvä ja tehokas sellainen. Ei tarvitse muita treenikamppeita kuin uimapuvun ja menoksi. Uimahalli tarjoaa juoksuvyöt.

Meitä on taidettu narrata, kun tähän asti on syötetty vakavalla naamalla, miten monta tuntia viikossa pitää hikoilla kuntonsa eteen. Nyt uusimmat ohjeet ovat selvästi armollisemmat. Arkiliikunta arkiaskareineen luetaan myös liikunnaksi, jos oikein muistan.

Vastikään uutisissa kerrottiin, miten nuorten liikuntaa lisäämällä säästäisimme miljardeja. Liikkumattomuus tappaa. Tai ainakin sairastuttaa. Liikunta on ennaltaehkäisevä lääke. Uskon, että me kaikki tiedämme sen. Tuumasta toimeen on tässäkin arvaamattoman pitkä matka.

Tiedän, miten vaikeaa joskus on motivoida takapuolensa ylös sohvalta ja lähteä "rääkkäämään itseään" harmaan, räntää vihmovan taivaan alle. Ei ehkä tänään, mutta taatusti huomenna. Tuon huomisen varmasti tunnistamme itsessämme.

Tanssien huomiseen!

Raija Hallikainen